Isnin, 30 November 2009

Lama Tidak Menulis, Kini Kembali .........

Assalamualaikum

Sekarang musim cuti sekolah, ada masa sikit untuk tengok blog. Lama tak update, insyaAllah lepas ni akan beri sedikit ruang waktu untuk memberi info terkini kepada anak-anak kariah tentang perjalanan aktiviti kariah dan perkara-perkara yang berkaitan dengan kita di Bandar Puteri Jaya ini.

Sekarang musim korban, kita di Bandar Puteri Jaya juga tidak ketinggalan menganjurkannya. Pada hari raya pertama 5 ekor lembu telah dikorbankan di Surau Salman al-Farisi dan Surau Khalid al-Walid Seksyen 2 saya difahamkan ada juga melakukan korban. Walaupun hari raya jatuh pada hari jumaat, tapi dengan pengalaman, kecekapan dan kerjasama anak-anak kariah semua kerja dapat dibereskan sebelum jam 12 seperti yang dirancangkan. Memasak siap kerana jam 3.30 pagi ketua tukang masak telah masak nasi 3 kawah, selepas sembahyang hanya ready untuk masak lauk sahaja. Kerja melapah dan membahagi daging tidak ada masalah kerana ramai yang ada pengalaman, ada yang bawa kapak, parang dan pisau. Pendek kata tak payah nak bawa mesin pemotong, pakai kapak pun boleh selesai. walaupun kita tinggal di taman, kira orang bandar lah, tapi semangat dan tradisi kampung masih tebal dan bertapak kukuh dalam diri kita. Masing-masing tahu apa yang harus dilakukan, walaupun dari segi perancangan dan pembahagian tugas lebih awal dilakukan.

Selepas sembahyang jumaat, semua jamaah dapat menikmati juadah makan tengahari hasil korban dan akikah sahabat-sahabat kita. Kaum ibu juga tidak ketinggalan ikut serta datang bersama-anak selepas solat jumaat selesai. Kita berdoa kepada Allah s.w.t semoga korban yang dilakukan diterimaNya. Bagi yang tidak berkesempatan untuk berkorban pada tahun ini, tenaga dan masa yang saudara/i berikan insyaAllah akan dinilai sebagai amal soleh oleh Allah s.w.t.

Akhir kalam, terima kasih semua.

Tiada ulasan: