Jumaat, 17 Julai 2009

TAPAK MASJID BPJ

Dalam mesyuarat AJK semalam, ada yang mengusulkan supaya kita mengkaji semula lokasi tapak masjid. Tapak yang dicadangkan ialah Tapak Pasar Malam sekarang. Apa Pandangan anda?. Sila kemukakan pendapat anda dengan klik pada "ulasan" di bawah teks. Untuk membantu anda memberi pandangan, sila baca catatan terdahulu tentang tapak masjid.

4 ulasan:

MASJID BPJ berkata...

TESTING

Tanpa Nama berkata...

Kalau difikir jangka pendek memang menguntungkan kerana dekat dengan perumahan yang ada sekarang. Namun dalam jangka panjang kedudukan di Taipan Square bersesuaian kerana pembangunan perumahan di bawah OSK akan bertambah sehingga melewati sepanjang jalan hingga ke simpang Sidam Kiri. Oleh itu masjid yang berada di Taipan Square akan berada di pertengahan perumahan yang akan dibangunkan oleh OSK.

Tanpa Nama berkata...

saya setuju dikekalkan di tapak asal kerana BPJ akan terus berkembang

Tanpa Nama berkata...

Pada zahirnya saya amat bersetuju dengan pendapat tanpa nama berkata... namun harus diingat kapasiti penduduk Islam lebih tertumpu ke kawasan di seksyen 1 dan 2 dan sebahagian 3 dan 3A. Dan dianggarkan 80% dari hampir 30000 penduduk Islam juga di kawasan ini. Memenag betul kawasan taipan akan membangun sehingga ke Sidam Kiri, tetapi pada dasarnya penduduk dikawasan Taipan Square kebanyakannya sudah pasti bukan dari kalangan umat Islam. Saya juga faham bahawa tanah di kawsan itjuga telah diperuntukan sebagai tapak pembinaan Masjid, tetapi kuasa kebenaran dan pengurusan tanah masih dibawah kuasa pemerintah yang ada. dan dari itu buat lah perkiraan yang sebaik mungkin dari segi kuasa mentadbir tanah dan kapasiti penduduk Islam. Dan sekirannya ianya dibina di kawasan tapak pasar malam, ianya juga harus dapat menampung sekurang kurangnya 10000 jemaah. Dan pada struktur luas masjid yang ada sekarang di Sungai petani, belum ada masjid yang boleh menampung 10000 jemaah. dari itu saya syorkan Masjid dibina di tapak pasar malam, dan kemudiannya dibina sebuah lagi di kawasan taipan.Dan ini saya berpendapat lebih rasional. Atau adakah sekiranya masjid dibina dikawasan seksyen 1 dan 2, akan menyusahkan penduduk Islam yang berkereta semestinya di kawasan taipan hendak ke masjid, atau adakah ianya lebih memudahkan penduduk Islam di seksyen 1 yang berbasikal dan bermotor dan segelintir berkereta ke masjid di Taipan. Dan fikirlah Taipan Square akan membangaun dengan pesat, urusan business bercambah dan tidak ketinggalan kegiatan yang terlarang seperti arak dan seumpamanya akan berlaku sangat hampir dengan MASJID. lu fikirlah sendiri