Sabtu, 21 Februari 2009

TAPAK MASJID BPJ

Sedikit maklumat yang saya ingin kongsikan dengan tuan/puan berkenaan tapak masjid. Ada yang mencadangkan kita membuat permohonan di Tapak Pasar Malam sekarang kerana lebih dekat dengan kita semua di sebelah sini yang sudah lama dihuni. Disebelah sana (Hill Park) mereka baru duduk dan belum penuh lagi. Jika dibuat di tapak asal, kita yang sebelah sini akan jauh untuk ke masjid.

Pandangan untuk mengekalkan tapak sedia ada di Taipan Square

1) Tapak baru yang dicadangkan itu berhampiran dengan Tapak Masjid Bandar Perdana, Jika terlalu dekat tidak akan diluluskan pembinaan masjid bagi yang kemudian. Mungkin kita akan mendahului tetapi Bandar Perdana tiada peluang untuk membina masjid di Tapak mereka. Untuk mengatakan, "biar pi la dekat depa" bukanlah satu sikap yang baik, kita seharusnya bertolak ansur dalam keadaan kita masih mempunyai pilihan lain. Selepas lawatan mufti, pihak Bandar Perdana ada berjumpa dengan saya dan memaklumkan perkara ini dan saya telah memanjangkan kepada Dato' Mufti.
2) Jika dibuat di Tapak Baru, 3 buah surau mungkin akan berkubur dan terpaksa ditutup. Salman al-Farisi, Seksyen 2 Setingkat dan al-Hidayah kerana jaraknya terlalu dekat dengan masjid. Ada yang kata sayang dekat surau, ada yang kata biar pi la surau, boleh buat benda lain seperti kelas KAFA.
api
3) Tapak masjid sekarang iaitu berhampiran Taipan Square dijangka akan menjadi "prime area" pada masa akan datang. Oleh itu penetapan tapak tersebut sangat wajar kerana ia tidak dipinggirkan di kawasan yang terceruk.

4) Pihak JK telah cuba memohon dengan MPSPK, tetapi pihak MPSPK menegaskan mereka telah ada perancangan di kawasan tapak pasar malam tersebut.

5) Proses untuk memindah tapak mungkin mengambil masa dan rumit. Permohonan tapak sedia adapun mengambil masa 2 tahun untuk digazetkan.

Kedua-dua pandangan di atas. saya kemukakan sebagai asas pertimbangan tuan/puan. Saya mengharapkan kita dapat menghasilkan keputusan yang terbaik. Sebarang cadangan dan pendapat bolehlah dikemukan untuk perbincangan lanjut. Sekian

Tiada ulasan: